Intermitten Fasting, czyli zrób sobie mały post

Każdy człowiek, który chociaż raz był na diecie, doskonale zdaje sobie sprawę, że jest to nieraz bardzo potrzebne naszemu organizmowi, ale niestety też jeżeli chcemy, aby przyniosła ona nam pozytywne skutki wówczas zdecydowanie musimy jej ściśle przestrzegać i robić wszystko tak, jak jest zapisane. Nie ma więc możliwości podjadania, trzeba jeść posiłki o ściśle wyznaczonych porach, przygotowywać je najlepiej na bieżąco, jeść dużo warzyw i tak dalej i tak dalej. Jedną z podstawowych zasad każdej diety jest skrzętne liczenie kalorii, które nasz organizm przyjmuje. Jest to bardzo istotne, ponieważ koniecznie trzeba przyjmować mniej kalorii niż wynosi dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu. Oczywiście jest to bardzo klarowna sprawa, ponieważ zawsze z niedoboru nasz organizm będzie musiał sięgać po inne źródła energii, które najczęściej zawarte są w zapasach, czyli między innymi tkance tłuszczowej. Dlatego też tak niesamowicie istotne jest, aby w czasie procesu zrzucania zbędnych kilogramów dostarczać naszemu organizmowi mniej, niż on tego potrzebuje, ale oczywiście z zachowaniem zdrowego rozsądku, ponieważ jeżeli bardzo mocno ograniczymy liczbę przyjmowanych kalorii wówczas konsekwencje mogą być znacznie gorsze, niż dodatnie wpływy takiego postępowania.

 

Liczenie kalorii może być niesamowicie uciążliwe, dlatego też wiele osób po prostu bardzo szybko się poddaje zwątpieniu i przestaje stosować dietę. Trzeba bowiem do każdego posiłku podejść indywidualnie i każdy jeden składnik trzeba osobno przebadać. Oczywiście pomagają w tym zdobycze technologiczne, takie jak chociażby specjalne wagi ze wskaźnikiem kaloryczności danego produktu, ale to także zajmuje sporo czasu. Dlatego też coraz więcej osób szuka sposobów, aby nie musieć liczyć skrzętnie kalorii, tylko po prostu żyć tak, jak to jest najwygodniej. Dlatego też szukają innych sposobów na zrzucenie kilogramów, bez właśnie kalkulowania każdego posiłku w odniesieniu do tego, co on zapewnia.

 

Intermitten Fasting – dieta bez liczenia kalorii

 

Dobrym sposobem na zrzucenie paru kilogramów bez trudnego liczenia kalorii każdego posiłku jest tak zwana dieta IF, czyli Intermitten Fasting. Jest to po prostu sposób polegający na tym, że co jakiś czas robimy sobie dłuższy lub krótszy okresowy post od jedzenia. Na pewno jest to propozycja przygotowana dla wszystkich tych osób, które nienawidzą liczyć kalorii, czują, że nie wychodzi im to najlepiej lub stosowali już różnego rodzaju inne diety, ale niestety bez większych dobrych efektów. Dla kogo jeszcze może być ta dieta? Otóż na pewno zadowolone z niej będą wszystkie osoby, które nie są stworzone do tego, żeby jeść regularnie – są zabiegane, pracują w nieregularnych godzinach, często mają jakieś spotkania, podczas których nie wypada zjeść posiłku i wiele podobnych sytuacji, albo po prostu nie mają czasu na gotowanie, nie wychodzi im to, jest to bardzo trudne. Oczywiście dla takich osób jest także przeznaczona tak zwana dieta pudełkowa, w której po prostu wyspecjalizowana firma przygotowuje dla nas specjalnie posiłki i dostarcza je albo na cały dzień i my je tylko odgrzewamy, albo przygotowuje je za każdym razem i przywozi osobno. Minus takiego rozwiązania? Oczywiście cena. Taka usługa jest bardzo dobra, ponieważ jest mocno skonkretyzowana pod nasze wymagania, nie musimy nic gotować, martwić się kupnem produktów, ich odpowiednim obraniem i przygotowaniem w nieodzownej ilości, tylko po prostu dostajemy gotowy produkt i go jemy. Jak można się jednak domyślić jest to usługa dosyć droga, ponieważ wymaga dużo pracy osób organizujących takie posiłki pudełkowe oraz koszt produktów także nie jest najniższy. Dieta pudełkowa może kosztować nawet kilka tysięcy złotych, dlatego też jeżeli kogoś na nią nie stać, a ma wszelkie wymienione powyżej symptomy to na pewno powinien skorzystać z diety IF, czyli okresowego postu.

 

Intermitten Fasting – jak korzystać z okresowego postu?

 

Na czym polega okresowy post? Jak sama nazwa wskazuje dzielimy nasze życie na pewne partie. W jednych jemy normalnie, w innych po prostu przestajemy jeść (nawet całkowicie). W tej diecie skupiamy się nie na tym, ile jemy, a na tym, kiedy dokładnie jemy. Okresowe posty właśnie uzależniają nas nie do ilości, ale częstotliwości. Oczywiście w pewnym sensie mija się to z tym, co jest przyjęte w większości diet, czyli regularne jedzenie małych porcji posiłków kilka razy dziennie, najlepiej pięć razy dziennie co trzy godziny. Jednakże posty znane są już od bardzo dawna i przynoszą niezliczone pozytywne skutki. Już w starożytności, kiedy nie było dietetyki oraz tak dobrze rozwiniętych zasad odchudzania, wiele osób po prostu stosowało okresy postne, podczas których nie przyjmowało w ogóle jedzenia. Był to jeden z takich przykładów zrzucania zbędnych kilogramów. Po pewnym czasie, kiedy zaczęły dominować diety wieloposiłkowe oraz związane z regularnym jedzeniem, post powoli wraca do łask i staje się coraz bardziej popularnym.

 

Jest coraz większa grupa zwolenników poszczenia. Uznają oni, że jest to jedyny sposób zrzucania zbędnych kilogramów, zwłaszcza w dobie wszechobecnej otyłości i problemów z nadwagą. Czym ten sposób różni się od tego, stosowanego bardzo dawno? Otóż na pewno jest znacznie bardziej świadomym, przez co jest bezpieczniejszy dla zdrowia. Potwierdzają to liczne badania, które przeprowadzają w trakcie stosowania postu osoby, biorące udział w tym wyzwaniu o zdrowsze i piękniejsze ciało.

 

Podczas stosowania Intermitten Fasting, czyli diety IF, należy pamiętać o podstawowej zasadzie oddzielania poszczególnych okresów od siebie, czyli tego czasu, gdy jemy normalnie, od tego czasu, gdy jemy zdecydowanie mniej, a raczej w ogóle. Padło tutaj określenie zdecydowanie mniej, ponieważ tak naprawdę w czasie postu nie możemy nic jeść, jednak możemy sięgać po produkty bezkaloryczne, takie jak chociażby herbata, kawa czy woda. Opcji stosowania postu okresowego jest bardzo dużo. Na pewno wiele zależy od nas i najlepiej dopasować post okresowy do naszych możliwości.

 

Raz za czas zrób sobie post

 

Główną i podstawową metodą wprowadzenia w życie diety IF jest podzielenie naszego dnia na dwie, jednak nie równe połówki. Najlepiej, aby to zrobić w proporcji 16 do 8. Oznacza to, że przez osiem godzin w ciągu całego dnia możemy spokojnie jeść, następnie przechodzimy do 16 godzinnego okresu, w którym nie jemy (możemy jak już zostało wspomniane przyjmować napoje, takie jak herbaty, zioła takie jak chociażby Babka jajowata – łuski BIO Psyllium, która znakomicie wpływa na pracę naszego organizmu, oczyszczając go z toksyn i zalegającego złego tłuszczu, wodę). Jeżeli jest to dla nas zbyt trudne te proporcje na starcie możemy trochę zmienić, na przykład stosując zasadę 15/9 lub 14/10. Najlepszym rozwiązaniem byłoby powolne wprowadzenie naszego organizmu do nowego trybu, czyli zaczynając od krótszych okresów postu i powoli je wydłużając. Dla specjalistów w tej dziedzinie optymalnie nasz post powinien rozpoczynać się około godziny 20 i powinien trwać do południa następnego dnia. Wtedy bowiem, tutaj małe zaskoczenie, spożywamy śniadanie. Dla wielu jest to lunch, dla nas będzie to dopiero pierwszy posiłek. Jest to opcja bardzo dobra przede wszystkim dla osób, które oprócz diety stosują także różnego rodzaju ćwiczenia, które w konsekwencji mają przyspieszyć proces spalania tłuszczu. Oczywiście jeżeli pracujemy na rano i czujemy, że nie jesteśmy w stanie tak długo wytrzymać rano bez jedzenia wówczas ten okres możemy trochę przesunąć, powiedzmy o dwie godziny, czyli kolację jemy około godziny 18 a śniadanie około godziny 10.

 

 

Inną opcją jest jeszcze większe wyzwanie dla naszego organizmu, a raczej dla nas samych, to znaczy ustawienie sobie okresu jedzenia zaledwie na cztery godziny w ciągu dnia. Jest to na pewno bardzo trudne, ponieważ musimy wówczas przez dwadzieścia godzin pościć. Wówczas w czasie jedzenia możemy spożyć naprawdę bardzo solidne posiłki, z których jeden musi być ciepły.

 

Bardzo popularny post podzielony jest także w inny sposób, według zasady pięć do dwóch. Chodzi w tym o to, że przez pięć dni jemy praktycznie normalnie, ale nie oznacza to, że się objadamy albo nadużywamy cukierków, alkoholu lub innych słodyczy. Chodzi o to, aby jeść to, co jest dla nas zdrowe. I robimy tak na przykład od poniedziałku do piątku. Kiedy przychodzi weekend bardzo mocno ograniczamy to, co jemy, przyjmując w ciągu tych dwóch dni około 500 kcal. Można także zrobić głodówkę, jednak nie może występować ona dzień po dniu, tylko w odstępach kilku dni.

 

Ostatnią z opcji, które warto wziąć pod uwagę, jest sposób aby przez sześć dni całkowicie normalnie jeść, natomiast siódmego dnia całkowicie zrezygnować z jedzenia. Najlepiej sprawdza się wersja, w której szóstego dnia kończymy jedzenie obiadem a następny posiłek spożywamy dopiero jako obiad siódmego dnia. Jest to na pewno bardzo wymagająca opcja, jednak przynosi bardzo ciekawe rezultaty.

 

Organizm potrzebuje postu

 

Skuteczności postu raczej nie trzeba tłumaczyć. Wiele osób uważa także, że jest on bardzo naturalny. Trudno się z tym twierdzeniem nie zgodzić, ponieważ w dawnych czasach ludziom wielokrotnie brakowało jedzenia, przez co byli zmuszeni do tego typu zachowania, że jedli bardzo rzadko. Trudno w dawnych czasach było o pięć posiłków dziennie, zwłaszcza wtedy, gdy człowiek jadł tylko to, co sam upolował. Po części zostało to po naszych przodkach. Dieta IF jest bardzo dobra dla wszystkich osób, które są zabiegane, nie mają czasu, aby przygotowywać jedzenie i tym podobne. Natomiast na pewno nie jest to propozycja dla każdego. Mimo wszystko organizm do normalnego funkcjonowania potrzebuje kalorii, przez co na pewno przed rozpoczęciem postu trzeba się solidnie przebadać. Tak samo nie jest to propozycja przeznaczona dla osób, które uprawiają sporty ekstremalne lub wykonują ciężką pracę. Na pewno także nie mogą jej stosować kobiety w ciąży i osoby zmagające się z cukrzycą. Jeżeli jednak z naszym organizmem wszystko jest w porządku to na pewno warto spróbować diety IF, zarządzić sobie kilkudniowy post, ponieważ może to przynieść nam naprawdę bardzo dużo pozytywnych efektów.

Dodaj komentarz